Віталій Волошин: «Законодавство України не передбачає можливості для відмови від оформлення ID-картки»

Віталій Волошин: «Законодавство України не передбачає можливості для відмови від оформлення ID-картки»

У 2016 році замість звичних усім паперових паспортів українці почали отримувати пластикові ID-картки, на яких зберігається вся необхідна інформація – фотокартка, належність до громадянства України, місце проживання, сімейний стан. Тим не менш багатьом не зовсім зрозуміло, навіщо оформляти ID-картку, коли звертатися для обміну документу і чи обов’язково це потрібно робити. Часто виникають й інші питання, пов’язані з документами, що ідентифікують особу.

Про порядок оформлення і використання паспорта громадянина України, особливості отримання закордонного паспорта та документування мешканців непідконтрольних і окупованих територій розповів начальник Фастівського районного відділення Державної міграційної служби Віталій Волошин.

  • Віталію Миколайовичу, розкажіть, які переваги має ID-картка порівняно з паперовим паспортом-книжкою?
  • Паспорт громадянина України зразка 1994 року на сьогоднішній день є морально застарілим документом, підроблення якого можливе навіть у домашніх умовах. Користуватися паспортом-книжкою з кожним місяцем стає небезпечніше - шахраї підробляють ці документи та використовують в оборудках не лише у банківській сфері, але й у сфері нерухомості.

Головним мотивом запровадження нових паспортів є їхня захищеність від підроблення. ID-картка – це самодостатній документ, який посвідчує особу та підтверджує громадянство України, містить електронний безконтактний чіп, який неможливо змінити або скопіювати.

ID-картки, на відміну від попередніх «книжечок», видаються на основі електронної бази даних — Єдиного державного демографічного реєстру, отже, кожній особі лише один раз доведеться пройти процедуру ідентифікації, надалі інформація про неї буде міститися в реєстрі.

  • Поясніть, чи може громадянин України відмовитися від оформлення ID-картки, наприклад, через релігійні переконання?
  • Законодавство України, так само як і законодавство більшості іноземних держав, не передбачає можливості для відмови особи від оформлення ID-картки за будь-якими мотивами, у тому числі релігійними. Це було б нелогічно з огляду на головний мотив запровадження цього документа - безпеку. У всьому світі будь-які переконання, у тому числі релігійні, не можуть бути причиною невиконання норм національного законодавства.

У статті 35 Конституції України написано: «Ніхто не може бути увільнений від своїх обов'язків перед державою або відмовитися від виконання законів за мотивами релігійних переконань».

За будь-яких обставин слід пам'ятати, що використання ID-карток не заперечується абсолютною більшістю релігійних конфесій та спрямоване виключно на безпеку громадян - власників документів, а також на безпеку суспільства в цілому.

  • Якщо людина має звичайний паспорт-книжку, чи обов’язкового потрібно замінити його на ІD-картку?
  • Запровадження ІD-карток — це тривалий процес, який в Україні за прикладом європейських держав буде відбуватися природнім шляхом. Обов'язкової заміни документів, так само як встановлення граничних термінів дії раніше виданих документів, не передбачається. Тобто, якщо ваш паспорт громадянина України дійсний, немає ніякої необхідності замінювати його на ІD-картку.

У 2018 році внесено зміни до законодавства, відповідно до яких стала можливою заміна паспорта-книжки на ID-картку за бажанням власника документа. До цього часу заміна здійснювалася виключно у разі зміни даних особи, наприклад прізвища, або втрати чи непридатності до використання паспорта-книжки, досягнення 25-ти, 45-ти років. Також ID-картка видається як перший паспорт по досягненню 14-річного віку (до листопада 2016 року - 16-річного).

  • При зміні місця проживання, народженні дітей потрібно змінювати ІD-картку на нову?
  • Інформація, яка протягом життя може змінюватися, буде занесена лише до електронного чіпу паспорта. Її можна змінити без необхідності виготовлення (і відповідно оплати) нового документа у підрозділі міграційної служби.

А зчитати інформацію, яка записана на чіп (окрім відбитків пальців рук) можна за допомогою навіть сучасного смартфона — на офіційному сайті Поліграфкомбінату «Україна» доступне для безкоштовного завантаження необхідне програмне забезпечення (https://pk-ukraina.gov.ua/ru/).

Потрібно зазначити, що після оформлення першої ID-картки та внесення даних про особу до реєстру всі подальші послуги з документування особа може отримати у будь-якому місті України, незалежно від місця реєстрації.

  • Я знаю, що через відсутність у банківських установах техніки для зчитування інформації з ID-карток люди стикаються з певними труднощами при оформленні банківських операцій.
  • Відповідно до роз'яснення Національного Банку України ID-картка жодним чином не обмежує можливості українців щодо користування банківськими послугами. Банки можуть встановлювати місце проживання або перебування особи на підставі, у тому числі інформації, одержаної від громадянина та засвідченої його власним підписом (а саме: із заповненої громадянином анкети-опитування).

Якщо власнику ID-картки все-таки потрібен документ, де буде вказано зареєстроване місце проживання, то у відділенні міграційної служби надається витяг з Єдиного державного демографічного реєстру з цією інформацією.

  • Ще у минулому році, щоб отримати закордонний паспорт, потрібно було відстояти величезну чергу. Зараз ситуація змінилася?
  • 3 11 червня 2017 року ЕС запроваджено безвізовий режим для громадян України - власників біометричних паспортів для виїзду за кордон. Від початку запровадження безвізового режиму кількість громадян, які звертаються для оформлення закордонних паспортів, зросла більш як у два рази. Для порівняння: якщо у 2016 році загалом по Україні оформлено менш як 2,5 млн. закордонних паспортів, то протягом 12 місяців після запровадження «безвізу» - понад 5 млн. За 10 місяців 2018 року в місті Фастів і Фастівському районі оформлено і видано більше 3800 закордонних паспортів. За цей же період видано 2450 ID-карток.

Зараз, дійсно, ажіотаж навколо отримання закордонних паспортів спав, великих черг більше немає. Подати документи тепер можна за один день.

Крім цього у нашому відділенні у тестовому режимі працює електронна черга. Можна зареєструватися на певний час на сайті Державної міграційної служби (ДМС) і не чекати у живій черзі.

Найближчим часом у нашому відділенні з’явиться ще два автоматизованих робочих місця, і документи прийматимуть швидше.

  • Як вдалося зменшити черги, адже бажаючих оформити закордонні паспорти досі багато?
  • Справа в тому, що, починаючи з 2016 року, міграційною службою вживаються системні заходи щодо збільшення кількості місць, де громадяни України можуть оформити біометричні документи, що сприяє зменшенню черг та корупції навколо оформлення документів.

Сьогодні це можливо у всіх понад 600 підрозділах ДМС, понад 50 центрах надання адмінпослуг та 25 сервісних центрах «Паспортний сервіс». Завдяки вжитим заходам кількість прийнятих заяв громадян на оформлення закордонного паспорта зросла майже втричі.

  • Тобто для виготовлення біометричного паспорта можна звернутися в центр надання адміністративних послуг (ЦНАП) замість відділення міграційної служби?
  • Відповідно до внесених за ініціативою ДМС змін до законодавства, з жовтня 2016 року центри надання адміністративних послуг мають всі необхідні повноваження щодо прийняття заяв громадян про оформлення біометричних документів (біометричними є як закордонні паспорти, так і ID-картки).

Міграційна служба сприяє центрам надання адмінпослуг у підготовці до початку оформлення біометричних документів — надаються необхідні консультації та практична допомога, включаючи навчання адміністраторів ЦНАП. Але, на жаль, ні міський, ні районний ЦНАПи на сьогоднішній день не мають необхідного обладнання для надання вищевказаних послуг.

  • Де і яким чином можуть оформити нові документи мешканці непідконтрольних Україні та окупованих територій?
  • Правила оформлення біометричних документів (паспорт для виїзду за кордон та ІD-паспорт) є єдиними для всіх громадян України і затверджені постановами Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 р. № 302 (ID-паспорт) та від 7 травня 2014 р. №152 (паспорт для виїзду за кордон).

Важливим етапом оформлення будь-якого документа є ідентифікація особи, без якої жодна особа не може бути документована. Рішення щодо оформлення документа або про відмову в його оформленні приймається за результатами ідентифікації та перевірки належності особи до громадянстваУкраїни.

Основним способом ідентифікації є отримання даних про особу з Єдиного державного демографічного реєстру, куди внесено інформацію про всіх осіб, яким оформлювалися нові ID-картки. Цей спосіб актуальний для громадян, які мають ID-картки.

Якщо до оформлення документів подається внутрішній паспорт-книжечка зразка 1994 року, ідентифікація проводиться за даними про особу, які зберігаються на паперових носіях у картотеках територіального підрозділу ДМС, яким видавався паспорт.

Якщо доступу до картотек немає (актуально для територій, тимчасово окупованих російсько-терористичними військами), ідентифікацію може бути проведено за інформацією про особу відповідно до наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій.

При цьому підрозділом ДМС направляються запити для отримання інформації з наявних державних та єдиних реєстрів, інформаційних баз, картотек, у тому числі фотозображення особи, яке дасть змогу ідентифікувати особу. У процесі перевірки береться до уваги вся інформація, яку повідомив заявник.

У випадку, якщо паспорт-книжка зразка 1994 року видавався наокупованій російсько-терористичними військами території, не рекомендується сплачувати підвищену суму адміністративного збору за термінове оформлення документів (10 робочих днів для ID-паспорта та 7 робочих днів для паспорта для виїзду за кордон). Затримка в оформленні документів у таких випадках зумовлена процедурою ідентифікації, яка передбачає направлення письмових запитів до інших органів влади та установ.

  • Які документи потрібно подавати особам, які приїхали з окупованих територій?
  • Видача документів неідентифікованим особам є серйозною загрозою для суспільства, особливо в умовах військового конфлікту на сході України. Тому особи, які отримували паспорт-книжечку зразка 1994 року на непідконтрольних територіях, можуть надавати інформацію про всі документи, які раніше їм видавалися.

При цьому вичерпного переліку документів не існує, так само як обов'язку особи надавати такі документи. Однак слід пам'ятати, що у випадку, якщо за наданими документами ідентифікувати особу неможливо, міграційна служба змушена буде відмовити в оформленні документа. За відсутності оригіналів можна надати копії або ж просто інформацію про такі документи - номер, дата та місце видачі тощо.

За законодавством України, за міжнародними правилами документування, вимогами щодо національної безпеки, безпеки суспільства та кожного громадянина, документування неідентифікованої особи є неможливим!

Марина Василевська

Поділитися

Коментарів 0 до "Віталій Волошин: «Законодавство України не передбачає можливості для відмови від оформлення ID-картки»"

Додати коментар

Для того, щоб додати коментар, будь-ласка, авторизуйтесь